تبلیغات
قرآن برای اهل یقین(شعبه1) - مطالب فروردین 1392
تاریخ : 1392/01/31 | 12:43 | نویسنده : م. کاظمی
پاسخ:
 از قرآن و روایات استفاده می شود که فاطمه زهرا(س) دارای مقام عصمت می باشد
پروردگار عالم در قرآن مجید مى‏فرمایند: « إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» .(1)« خداوند فقط مى‏ خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد».(2) این آیه به صراحت بیان می دارد که اهل‏بیت معصوم و بى‏ لغزش هستند و هیچ گناهى نمى‏ کنند. چرا که کلمه «الرجس» دلالت بر عموم گناهان می کند و این آیه مبرا داشتن اهل بیت(ع) را، از تمام‏ گناهان و لغزشها اعلان می دارد؛ و وقتی انسان از منظر الهی از تمام گناهان و لغزش ها به دور باشند؛ بدون هیچ شک و شبهه ای مدال پر افتخار عصمت را دارا خواهد بود.
در مورد شأن نزول آیه هم در منابع حدیثی معتبر اهل سنت آمده که این آیه در شأن فاطمه، علی و حسن و حسین(ع) نازل شده که ما به جهت اختصار به بعض اقوال اشاره می کنیم:
1- در کتاب در المنثور آمده است: ام سلمه همسر رسول خدا(ص) فرمود: پیامبر(ص) در خانه من بود، فاطمه زهرا(س) در حالى که دست فرزندان خود را گرفته بود به همراه علی(ع) به خدمت پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) آمدند. پیامبر(ص) حسن و حسین را در آغوش گرفت. آنگاه على(ع) در سمت راست و حضرت فاطمه زهرا(س) در سمت چپ ایشان نشستند. جبرییل نازل شد و آیه تطهیر را بر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نازل کرد. در این هنگام پیامبر(صلى الله علیه وآله) عبایى را که شب ها به روى خود مى کشید برداشت و همه را به زیر آن برد، سپس دست مبارک خویش را بیرون آورد و رو به سمت آسمان کرد و فرمود: « اَلّلهُمَّ إِنّ هولاءَ اهل بیتی وخاصَّتی فأَذْهِبْ عنهُم الرِّجْسَ و طَهِرَّهُمْ تطهیراً». آنگاه من ام سلمه، با شنیدن این جمله آرزو کردم به جمع آنها بپیوندم و صاحب این فضیلت گردم وقتى که گوشه عبا را بالا زدم تا وارد آن شوم پیامبر آن را کشید. عرضه داشتم: اى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) من جزء اهل بیت تو نیستم؟ پیامبر(صلى الله علیه وآله)فرمود: «إنّک عَلى خَیْر، إنّک مِنْ أَزواجِ النَبی» «تو زن نیکى هستى و از همسران پیامبرى».(3)
2- بیهقی از قول ام سلمه می نویسد؛ ام سلمه فرمود: «آیه تطهیر در خانه من، در حالى که پنج تن آل عبا - فاطمه ،علی، حسن و حسین – حاضر بودند نازل گردید، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) عبایى را بر روى آنان افکند، سپس عرضه داشت: خدا یا اینان اهل بیت من هستند، پروردگارا! رجس و پلیدى را از آنان دور کن و ایشان را پاک و مطهر گردان».(4)
ادامه مطلب

طبقه بندی: شیعه، یادگاران رسول (ص)، سوالات،
برچسب ها: فاطمه زهرا(س)، قرآن،

پاسخ:
یعقوبی در تاریخ خود می نویسد: در هنگام بیماری زهرا( سلام الله علیها) تعدادی از زنان قریش بر او وارد شدند، و از زهرا (ع) سؤال کردند: حال شما چگونه است؟ فرمود: به خدا سوگند، خود را چنین می بینم که دنیای شما را دوست ندارم، خوشحالم که شما را ترک می کنم، خدا و رسول را ملاقات می کنم در حالی که از شما شِکوه دارم، چرا که هیچ حقی برای من حفظ نشد، هیچ عهد و پیمانی در مورد من رعایت نگردید، وصیت پیامبر(ص) را نپذیرفتید و حرمت و احترام نشناختید، در حالی که پیامبر(ص) بیست و سه سال برای آن زحمت کشید و تلاش نمود(1).(2)
1. تاریخ یعقوبی ، ج2ص115.
2. علی محدّث (بندر ریگی)، سیاهترین هفته تاریخ.



طبقه بندی: شیعه، یادگاران رسول (ص)، سوالات،
برچسب ها: پیامبر(ص)، فاطمه (ع)،

تاریخ : 1392/01/29 | 08:42 | نویسنده : م. کاظمی

پاسخ:

شیخ ابوجعفر عمادالدین محمد بن علی بن محمد بن علی طبری آملی (م 554ق) یکی از بزرگترین دانشمندان شیعه در زمینه های فقه، حدیث، تاریخ و عقاید در قرن ششم هجری بود. از سال تولد و مراحل رشد و تحصیل وی اطلاع چندانی در دست نیست اما او به مجاور مشهد غروی (نجف اشرف) شهرت داشت و در همانجا وفات یافت. آنچه مسلّم است او در یک خانواده جلیل و اهل علم رشد یافته است. البته او در حدیث چنان چیره دست بود که بسیاری از بزرگان حدیث وی را به بزرگی و وثاقت ستوده اند و در سلسله مشایخ خود معرفی کرده اند.

او در طول دوره رشد و تحصیل خود از اساتید بزرگی بهره برده است که عبارتند از:
1ـ پدر بزرگوارش ابو القاسم علی طبری؛ 2ـ ابوعلی طوسی فرزند شیخ طوسی؛ 3ـ ابو عبدالله محمدبن احمدبن شهریار معروف به خزینه دار مرقد امیر المؤمنین علیه السلام؛ 4ـ سید عمر بن ابراهیم بن حمزة علوی زیدی؛ 5ـ محمد بن علی بن عبد الصمد تمیمی؛ 6ـ ابو غالب سعید بن محمد ثقفی؛ 7ـ ابو عبد الله حسین بن احمد بن خیران بغدادی؛ 8ـ ابو البقاء ابراهیم بن حسین بن ابراهیم رقاء بصری؛ 9ـ شمس الدین ابو محمد حسن بن حسین رازی معروف به حسکا جد بزرگوار شیخ منتجب الدین رازی صاحب الفهرست؛ 10ـ ابو طالب یحیی بن حسن جوانی حسینی؛ 12ـ ابو النجم محمد بن عبد الوهاب ابن عیسی سمّان رازی.
او شاگردان زیادی نیز در زمینه فقه،حدیث، تاریخ، و کلام شیعه تربیت کرده است که برخی از آنها عبارتند از:
1ـ محمد بن جعفر بن علی بن جعفر مشهدی که بنا به گفته خودش در سال 553 قمری در مشهد غروی از محضر طبری بهره برده است 2ـ یحیی بن حمیدة بن ظاهر غسّانی حلبی مشهور به ابن ابی طیّ نجّار که از بزرگترین مورخان مورد اعتماد علمای اهل سنت به شمار می رود؛ 3ـ سید ابو الفضائل رضا بن ابی طاهر بن حسن بن مانکدیم حسینی؛ 4ـ ابو الفتح محمد بن محمد جعفر حسنی حائری؛ 5ـ عربیّ بن مسافر عبادی حلی؛ 6ـ سید جمال الدین رضا بن احمد بن خلیفه جعفری؛ 7ـ حسین بن احمد سوراوی؛ 8ـ قطب الدین سعیدبن هبة الله بن حسن راوندی؛ 9ـ شمس الدین یحیی بن حسن حلبی معروف به یحیی بن بطریق؛ 10ـ شاذان بن جبرئیل قمی؛ 11ـ سید عمیدالدین اعرجی حلی.
بسیاری از این شاگردان، علمایی بزرگ در علوم فقه، تاریخ، حدیث، و کلام شیعه و سنی به شمار می روند و کتابهای آنها به عنوان منابع مهم علمای متأخر تلقی شده است.
ادامه مطلب

طبقه بندی: شیعه، زندگی بزرگان،
برچسب ها: ابو جعفر طبری،

پاسخ:

شیعه در بناى تمدّن عظیم اسلامى نقشى دارد که بیشتر در عرصه پایه گذارى علوم اسلامى است. از میان شیعه طلایه داران علوم لغت و دین پدید آمده است، مثل علوم تفسیر قرآن، علم حدیث، فقه، رجال. در زمینه علوم طبیعى مثل جغرافى، تاریخ، طبّ، شیمى، ریاضى، هندسه و... پیشگامانى از آنان درخشیده اند و تاریخ، از شخصیت هاى شیعى و تلاش هاى شایسته و تألیفات گرانسنگ و مشهور آنان پر بار و سرشار است که همه جا خوانده مى شود.

این تلاش هاى بزرگ در راه دانش و فرهنگ که از قرن اوّل هجرى آغاز شد و تا کنون ادامه دارد و به خاطر همین ها حوزه ها، مدارس، دانشگاه ها و مراکز فراوانى تأسیس شده است، به دست عالمان و شخصیت هاى شیعه سامان یافته است و هرگز لحظه اى این خدمت علمى به بشریت و تمدّن اسلامى و انسانى دچار و قفه نگشته است.
کتاب هاى زندگینامه ها و فهرست ها پر از یاد بزرگان شیعه در میدان هاى مختلف علوم است و فرقى بین فقه، اصول، قرآن، حدیث و علوم قرآن و حدیث، لغت و ادبیات نیست. همچنین شیعه، نقش عمده اى در تأسیس دانشگاه ها و مراکز علمى در شرق و غرب جهان اسلام داشته است.(1)
1-سیماى عقاید شیعه، ص49.   


طبقه بندی: شیعه،

پاسخ:

با نگاهی گذرا به تاریخ در می یابیم که زهرای مرضیه (علیها السلام) در مقابل انحراف جامعه مسلمین از مسیر اصلی خود ساکت نماندند و در مواقع گوناگون اعتراض خود را نسبت به این مسأله ابراز داشتند، به عنوان نمونه دو خطبه ای که از «عمر بن شبّه» در کتاب «سقیفه» تألیف ابی بکر احمد بن عبدالعزیز جوهری و همچنین در «بلاغات النساء» تالیف ابن طیفور(1) نقل شده، نشانگر این اعتراض است و ما از هر کدام، بخشی را در این جا ذکر می کنیم:

1- هنگامی که فاطمه(ع) خبردار شد که ابوبکر فدک را از او باز داشته است، مَقنعه خود را پوشید، و در جمع زنان و یاران و دوستان و بستگان خود، در حالی که دامنش روی زمین کشیده می شد، و هم چون رسول خدا(ص) راه می رفت به نزد ابوبکر آمد در حالی که مهاجرین و انصار در کنارش جمع شده بودند، و پارچه سفیدی بین او و آنان نصب نمودند، ایستاد و ناله ای کرد که قوم به یکباره از این ناله بگریه آمدند، حضرت صبر نمود، تا از شدت گریه آنان کاسته شد، و آرام شدند؛ پس شروع به سخن کرد . . .تا آنجا که فرمود: خداوند پیامبر(ص) خود را به سوی آخرت برگزید، و وعده هائی را که به او داده بود بانجام رساند، آنگاه دشمنی و کینه و نفاق ظاهر گردید، و لباس اسلام فرسوده گشت، آنان که دیروز لال بودند سخن گفتند و به نطق آمدند، و افراد پست جامعه روی کار آمدند، و قوچ کُفر، باد به غبغب انداخته به صدا در آمد، و با تکبر گام برداشت، شیطان از کمین گاه خود سر برآورد، در حالی که شما را می خواند، و دریافت که شما به او پاسخ مثبت می دهید، شما را به شورش وا داشت، او برای این منظور شما را مناسب یافت، و شما را تحریک نمود، و خشمگین یافت، در حالی که هنوز زمانی از رحلت پیامبر(ص)، و پیمان او نگذشته بود.
زخم بزرگ است، و جراحت هنوز التیام نیافته است (2)...
2- حضرت در خطبه ای که هنگام بیماری _ زمانی که زنان مهاجر و انصار به عیادت او رفتند، و به او گفتند: ای دختر رسول خدا(ص) شب را چگونه به صبح رساندی؟_ ایراد کردند، فرمود : شب را به صبح رساندم، در حالی که دنیای شما را دوست ندارم، و سخنان مردان شما را پس از این که آنان را آزمایش کردم دشمن می دارم، وای بر آنان. خلافت را از جایگاه استوار و متین رسالت، و ستونهای محکم نبوّت و محل فرود آمدن روح الامین، و آن که در امور دنیا و دین سختگیر است به کجا انتقال دادند؟ آگاه باشید این دگرگونی، زیان جبران ناپذیری در بر دارد، چه اشکالی بر ابوالحسن وارد بود؟ بخدا سوگند، ایرادش شمشیر برنده و کاریِ او (بر دشمن) و خشم، و غضب شدید او در راه خدا بود؛ بخدا سوگند اگر همگی از او اطاعت می نمودند، و تسلیم زمامی می شدند که رسول خدا(ص) به او سپرده بود، امت را به گونه ای هدایت می کرد که کوچکترین صدمه ای متوجّه آنان نشود، و سوار بر این مرکب، دچار کمترین اذیّت و آزاری نگردند، و آنان را به آبگاهی سر شار و لبریز رهنمون می کرد که از هر دو سوی آن آب سرازیر بود، و همگی از آب زلال و گوارای آن سیراب می گشتند. و در پنهان و آشکار آنان را راهنمائی و هدایت می کرد، و خود کمترین بهره ای از خلافت نمی برد، جز به اندازه رفع تشنگی و گرسنگی و برکات آسمان و زمین سرازیر می گردید، ولی خداوند آنان را دچار نتیجه اعمال خود خواهد نمود.
بزرگان قوم گمان دارند کار نیکو انجام می دهند، آگاه باشید آنان خود برپا دارنده فساد هستند، اما نمی دانند، وای بر آنان «أفمَن یَهدی الی الحقّ أحقّ أن یُتَّبع أمَّن لایَهدِی إلا أن یُهدی» آیا کسی که مردم را به سوی حق هدایت می کند، شایسته است از او پیروی شود، و یا آنکه هدایت نکند، مگر اینکه خود هدایت شود؟....(3)
1. عسقلانی در کتاب تهذیب التهذیب ج 7 ص460؛ چاپ حیدر آباد ، و ثاقت و صداقت عمر بن شبّه را در حدیث به نقل اصحاب خود از قبیل دارقطنی وابن ابی حاتم و خطیب و مرزبانی و دیگر رجال حدیث اهل سنت نقل نموده است.
2. کتاب سقیفه و فدک : احمد بن عبدالعزیز جوهری؛ بلاغات النساء، احمد ابن ابی طاهر (ابن طیفور)، ص 23. احتجاج طبرسی؛ بحار الانوار، و بسیاری از راویان معتبر و مورد اطمینان دیگر.
3. علی محدث(بندر ریگی)، سیاهترین هفته تاریخ.


طبقه بندی: سوالات، یادگاران رسول (ص)،
برچسب ها: حضرت زهرا(ع)، رسول خدا(ص)،

تاریخ : 1392/01/28 | 00:01 | نویسنده : م. کاظمی
پاسخ: یکى از مسائل مسلّم و قطعى در مورد حضرت زهرا (علیها السلام) این است که قبر آن حضرت مخفى است و هنوز هیچ کس به طور مشخص و قطعى قبرى به آن حضرت نسبت نداده است. اما آنچه ضروری مهم است علت اختفاء می باشد که به آن اشاره می کنیم:
الف: به خاطر دفاع از مقام امامت و ولایت
یکی از مسائلى که انسان را سخت در تعجب فرو مى‏ برد، طوفان عجیبی است که بعد از وفات پیامبر (صلى الله علیه و آله) در جامعه اسلامى بر سر مسأله خلافت در گرفت، طوفانى که نتیجه آن تغییر محور خلافت از خاندان پیامبر(صلى الله علیه و آله) به سوى افراد دیگرى بود، و امام علی(ع) که از سوى خدا به عنوان جانشینى پیامبر (صلى الله علیه و آله) معرفى شده بود کنار زده شد، و افراد دیگر جاى او را گرفتند. دیگرانی که در واقعه غدیر از اولین کسانی بودند که مقام ولایت امام علی(ع) را به او تبریک گفتند(1). ولی بعد از رحلت پیامبر(ص) با تمام قوا در صدد منزوی قرار دادن اهل بیت برآمدند، انزوایی که سبب شد مقامات حاکم آنچه از فضایل و مناقب در شأن اهل بیت آمده و طبعاً شایستگى و اولویت آنها را براى مسأله خلافت اثبات مى‏کرد، سانسور کنند. و از آن جایی که این سانسور کردن فضایل، جزئى از حرکت سیاسى خلیفه اول بود. از این رو فاطمه(س) زمانی که علنن دید تمام سفارشات پیامبر(ص) توسط افرادی مغرض در مورد مقام امامت و ولایت امام علی (ع) در جامعه اسلامی لگد کوب شده و بر اثر تبلیغات خلفا، عملکردش در دفاع از ولایت در جامعه اثر آن چنانی نبخشیده، لذا وصیت کرد تا این چنین افرادی در تشییع او حاضر نشوند و قبرش بر آنان مخفی بماند تا دیگرانی که چشم بروی حقیقت باز می کنند بپرسند که چرا قبر دختر پیامبر(ص) مخفی است؟
ب: خنثی کردن نقشه غاصبان خلافت:
از آن جایی که غاصبان خلافت براى سرپوش گذاشتن بر جنایات خود نقشه کشیده بودند تا به هر قیمت شده در تشییع جنازه‏ حضرت زهرا علیهاالسلام شرکت کنند و اظهار عزادارى کنند تا سرپوشى بر جنایاتشان باشد از این رو حضرت زهرا علیهاالسلام به امیرالمؤمنین علیه‏السلام عرض کرد: آیا مى‏توانى وصیت مرا عمل کنى؟ حضرت فرمود: آرى انجام مى‏ دهم. فرمود: وقتى من از دنیا رفتم مرا شب دفن کن و به آن دو نفر خبر مده.(2) نباید احدى از آن دو بر جنازه ‏ام حاضر شوند و اجازه مده بر جنازه‏ من نماز بخوانند چرا که اینان دشمنان من و پیامبرند.
ج: اعتراض در برابر انحراف مسلمین:
با نگاهی گذرا به تاریخ در می یابیم که زهرای مرضیه (علیها السلام) در مقابل انحراف جامعه مسلمین از مسیر اصلی خود ساکت نماندند و در مواقع گوناگون اعتراض خود را نسبت به این مسأله ابراز داشتند، به عنوان نمونه دو خطبه ای که از «عمر بن شبّه» در کتاب «سقیفه» تألیف ابی بکر احمد بن عبدالعزیز جوهری و همچنین در «بلاغات النساء» تالیف ابن طیفور(1) نقل شده، نشانگر این اعتراض است(3).
ادامه مطلب

طبقه بندی: زندگی بزرگان، سوالات، یادگاران رسول (ص)،
برچسب ها: فاطمه زهرا (س)، رسول خدا (صلى الله علیه و آله)،

تاریخ : 1392/01/26 | 00:17 | نویسنده : م. کاظمی
پاسخ: سرزمین آباد و حاصل خیزى که در نزدیکى خیبر قرار دارد و فاصله آن تا مدینه حدود 140 کیلومتر است، «فدک» نامیده مى شود.[1]
از نظر قوانین اسلامى، سرزمین هایى که از طریق جنگ و نبرد فتح مى شوند متعلق به عموم مسلمانان است، و به وسیله حاکمان اسلامى تحت عنوان «مفتوحة عنوة» اداره مى شود؛ ولى سرزمینى که بدون نیروى نظامى، از طریق صلح و سازش در اختیار پیامبر قرار گیرد، «انفال» و یا «فى‏ء» و به اصطلاح امروزى «املاک خالصه» نامیده مى شود و از آنِ شخص پیامبر مى باشد و از درآمد آن نیازمندى هاى مسلمانان را برطرف مى کند.
در سال هفتم هجرى که ارتش اسلام دژهاى مستحکم خیبر را محاصره کرد، همه آنها با قدرت نظامى فتح گردید، جز «فدک» که مردم آنجا از در صلح و مسالمت وارد شدند و اراضى آنان به صورت املاک خالصه درآمد، و در اختیار رسول خدا (ص) قرار گرفت.
آنچه گفته شد، مورد اتفاق فقیهان اسلامى و مطابق با حکم قرآن مجید مى باشد، آنجا که مى فرماید: «وَ ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى‏ رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَما أَوْجَفْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ خَیْلٍ وَ لا رِکابٍ وَ لکِنَّ اللَّهَ یُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلى‏ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ».[2]
«آنچه را خدا از آنان (یهود) به رسولش بازگردانیده چیزى است که شما براى به دست آوردن آن زحمتى نکشیدید نه اسبى تاختید، و نه شترى، امّا خداى، فرستادگانش را بر آنچه خواهد چیره مى گرداند، که خداوند بر همه چیز تواناست».
از سوى دیگر، قرآن پیامبر را موظف مى سازد که حق «ذى القربى» را بپردازد. چنان که مى فرماید: وآتِ ذَا الْقُربى حقّه[3] «حق خویشاوندان را بپرداز».
نزدیک ترین فرد به رسول خدا (ص) دخت گرامى او فاطمه (س) بود، از این جهت «فدک» را به او بخشید و تا زمانى که پیامبر (ص) زنده بود، کارگران حضرت زهرا (س) آنجا را اداره مى کردند.[4]
خلاصه اینکه :
1- فدک سرزمین حاصل خیزی بود که از طرف یهودیان با صلح و سازش در اختیار پیامبر اسلام (ص) قرار داده شده بود .
2- به چنین املاکی «انفال» و یا «فى‏ء» و به اصطلاح امروزى «املاک خالصه» گفته مى شود و از آنِ شخص پیامبر مى باشد و اختیار آن در دست ایشان می باشد.
3- قرآن پیامبر را موظف کرد که حق «ذى القربى» را بپردازد. چنان که مى فرماید: وآتِ ذَا الْقُربى حقّه[5] «حق خویشاوندان را بپرداز».
4- نزدیک ترین فرد به رسول خدا (ص) دخت گرامى او فاطمه (س) بود، از این جهت «فدک» را به او بخشید.
1 - معجم البلدان، ماده «فدک». 
2 - حشر/ 6. 
3 - اسراء/ 26. 
4 - راهنماى حقیقت، شیخ جعفر سبحانی، ص:419 – 428. 
5 - اسراء/ 26. 



طبقه بندی: زندگی بزرگان، سوالات، یادگاران رسول (ص)،
برچسب ها: فدک،

پاسخ: با نگاهی گذرا به تاریخ در می یابیم که زهرای مرضیه (علیها السلام) در مقابل انحراف جامعه مسلمین از مسیر اصلی خود ساکت نماندند و در مواقع گوناگون اعتراض خود را نسبت به این مسأله ابراز داشتند، به عنوان نمونه دو خطبه ای که از «عمر بن شبّه» در کتاب «سقیفه» تألیف ابی بکر احمد بن عبدالعزیز جوهری و همچنین در «بلاغات النساء» تالیف ابن طیفور(1) نقل شده، نشانگر این اعتراض است و ما از هر کدام، بخشی را در این جا ذکر می کنیم:
1- هنگامی که فاطمه(ع) خبردار شد که ابوبکر فدک را از او باز داشته است، مَقنعه خود را پوشید، و در جمع زنان و یاران و دوستان و بستگان خود، در حالی که دامنش روی زمین کشیده می شد، و هم چون رسول خدا(ص) راه می رفت به نزد ابوبکر آمد در حالی که مهاجرین و انصار در کنارش جمع شده بودند، و پارچه سفیدی بین او و آنان نصب نمودند، ایستاد و ناله ای کرد که قوم به یکباره از این ناله بگریه آمدند، حضرت صبر نمود، تا از شدت گریه آنان کاسته شد، و آرام شدند؛ پس شروع به سخن کرد . . .تا آنجا که فرمود: خداوند پیامبر(ص) خود را به سوی آخرت برگزید، و وعده هائی را که به او داده بود بانجام رساند، آنگاه دشمنی و کینه و نفاق ظاهر گردید، و لباس اسلام فرسوده گشت، آنان که دیروز لال بودند سخن گفتند و به نطق آمدند، و افراد پست جامعه روی کار آمدند، و قوچ کُفر، باد به غبغب انداخته به صدا در آمد، و با تکبر گام برداشت، شیطان از کمین گاه خود سر برآورد، در حالی که شما را می خواند، و دریافت که شما به او پاسخ مثبت می دهید، شما را به شورش وا داشت، او برای این منظور شما را مناسب یافت، و شما را تحریک نمود، و خشمگین یافت، در حالی که هنوز زمانی از رحلت پیامبر(ص)، و پیمان او نگذشته بود.
ادامه مطلب

طبقه بندی: زندگی بزرگان، سوالات، یادگاران رسول (ص)،
برچسب ها: حضرت زهرا، رسول خدا(ص)،

تاریخ : 1392/01/20 | 12:31 | نویسنده : م. کاظمی

مرجعیت در اسلام از چه زمانی شروع شده است؟

مرجعیت بعنوان نیابت خاصه (یا اجازه خصوصی از طرف پیامبر (ص) یا امام (ع) از زمان خود پیامبر (ص) و ائمه (ع) شروع شده است و به عنوان نیابت عامه (اجازه عمومی) از زمان غیبت امام زمان (عج) شروع شده است.


چرا باید از کسى تقلید کنیم؟ آیا در این زمینه، حدیث یا آیه اى وجود دارد؟

تقلید به معنى رجوع غیر متخصّص به متخصّص است؛ به همان دلیل که شما در مسایل طبّى، به طبیب و در مسایل ساختمانى، به مهندس ساختمان و در سایر کارها، به اهل خبره آن کار مراجعه مى کنید، در احکام اسلام نیز باید به فقیه، که متخصّص در دین است، مراجعه شود، قرآن مجید مى فرماید: «فَاسْئَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ(سوره نحل آیه 43); یعنى اگر چیزى را نمى دانید، از اهل اطّلاع سؤال کنید.


چرا تقلید واجب است؟

به دلیل عقل و بناى عقلاى دنیا که جاهل در هر مسأله اى باید به عالم رجوع کند، آیا شما هرگاه مریض شوید از طبیب دستور نمى گیرید، احکام دین را نیز باید از متخصّصان آن فراگرفت.




طبقه بندی: سوالات، احکام،
برچسب ها: تقلید، امام زمان (عج)، امام زمان، پیامبر (ص)، ائمه (ع)،

تاریخ : 1392/01/20 | 12:08 | نویسنده : م. کاظمی
 
   

 زهرا(علیها السلام) برترین بانوى جهان

دانلود

 اخلاق در قرآن جلد ۳

دانلود

 پیام امام امیرالمؤمنین(ع) جلد 14

کتاب

 


طبقه بندی: قرآن، معرفی کتاب،
برچسب ها: کتاب، زهرا(علیها السلام)، زهرا، قرآن، اخلاق در قرآن، امام امیرالمؤمنین، امیرالمؤمنین،

"حمید فاضلی" روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم، درباره اقدامات خصمانه و غیرقانونی غرب در حذف شبکه‌های ماهواره‌ای ایران از جمله العالم از چند ماهواره در جهان گفت: متأسفانه به رغم این که دنیا به جریان آزاد تبادل اطلاعات معتقد است، چنین برخوردهایی صورت می گیرد.

برنامه ریزی برای پرتاب ماهواره قائم

وی افزود: ما از چند سال قبل برنامه گسترده‌ای را برای طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره مخابراتی به نام قائم دنبال می کنیم. پیش بینی شده که این ماهواره دارای 12 ترنسپوندر محموله مخابراتی باشد، و قرار است در یکی از موقعیت های مداری ایران استقرار یابد.

فاضلی تأکید کرد: برای رسیدن به چنین هدفی همزمان باید برای توسعه حامل های خود اقدام کنیم تا بتوانیم ماهواره‌‌ای به وزن بیش از یک تن را به موقعیتی در مدار حدود 36 هزار کیلومتری برسانیم. همچنین پایگاه ملی پرتاب باید در جنوبی ترین نقاط جنوب شرق کشور احداث شود.

ارسال ماهواره تمام عیار مخابراتی تا 5 سال آینده

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات رییس جمهور، برنامه ای کوتاه تر را طراحی کردیم که قادر خواهیم بود تا 5 سال آینده ماهواره مخابراتی تمام عیار ایرانی را در موقعیت مداری که در حال ثبت آن در آی تی یو هستیم، مستقر نماییم.

رئیس سازمان فضایی در پاسخ به این سئوال که آیا این ماهواره قادر به پوشش شبکه‌های ماهواره ای ایرانی خواهد بود یا نه، اظهار داشت: بله این ماهواره می تواند پوشش های خوبی را برای برنامه های رادیو و تلویزیون ایجاد کند.

ماهواره ایران ست -‌1 برای دو ساعت پخش برنامه در روز

فاضلی تأکید کرد: ما در نقشه راهی که برای دستیابی به ماهواره مخابراتی مدار ژئو ترسیم کرده ایم، طی دوسال و نیم آینده نقطه میانی دست یابی به ماهواره مخابراتی را خواهیم داشت، و این نقطه میانی را از طریق پرتاب ماهواره ایران ست-1 باهدف توسعه فناوری های اصلی انجام خواهیم داد.
ادامه مطلب

طبقه بندی: علمی،
برچسب ها: ماهواره قائم، مخابراتی،

تاریخ : 1392/01/20 | 10:00 | نویسنده : م. کاظمی

بیست و ششمین سالروز شهادت سردار سرلشگر شهید محمدحسن طوسی قائم مقام لشگر 25 كربلا با حضور همرزمان و مسئولان استان مازندران امروز در منزل شهید در ساری برگزار شد.

كیومرث نیازآذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ساری كه به ‌عنوان سخنران آغازین پای تریبون رفت، ناگفته‌های بسیاری را از شهید طوسی ارائه كرد كه به استناد مراسم سال‌های گذشته تاكنون به آنها اشاره نشده بود.

نیازآذری با یادآوری خاطره‌ای درباره عبودیت و دیانت شهید طوسی گفت: با اینكه شهید طوسی مایل به پیروزی یكی از نامزدهای متعهد در یكی از انتخابات اوایل انقلاب بود، اما در تبیین نگرانی‌هایش تاكید می‌كرد كه تمام دغدغه او این است كه فقط آرای مردم باید از صندوق‌ها بیرون آمده و همان آرا خوانده شوند و كسی نباید با اعمال علاقه‌هایش، استحكام اعتماد 98 درصدی مردم به جمهوری اسلامی ایران را بشكند.

رئیس دانشگاه آزاد ساری با ذكر خاطره دیگری با اشاره به خلوص و دنیاگریزی شهید طوسی اظهارداشت: مرحوم مجدآرا به‌عنوان استاندار مازندران با واسطه قراردادن اینجانب، نهایت تلاش خود را به‌عمل آورد تا ایشان را به‌عنوان فرماندار یكی از شهرستان‌های درجه یك مازندران كه آن زمان گلستان هم را شامل می‌شد، منصوب كند، اما ایشان در جلسه نذر می‌كند تا من بتوانم استاندار را منصرف سازم و یا زمانی كه می‌خواستند ایشان را به‌عنوان فرمانده عملیات سپاه منطقه 3 گیلان و مازندران منصوب كنند، به من می‌گفت؛ ماموریت موقتی به مقصد اهواز گرفته‌ام تا به جبهه بروم و دیگر بر نخواهم گشت.



ادامه مطلب

طبقه بندی: دفاع مقدس،
برچسب ها: كربلا، محمدحسن طوسی، شهید،